W dniach 17, 19 i 20 listopada 2014 r. w Śląskim Centrum Społeczeństwa Informacyjnego odbyły się realizowane przez naszą firmę warsztaty Design thinking – Tworzenie innowacyjnych produktów i usług za pomocą procesu design thinking.

 

Uczestnicy podczas trzech wieczorów poznali sam proces, a następnie otrzymali wyzwanie, do którego przeprowadzili badania, określili kwestie problemowe, wygenerowali pomysły i wybrali te najbardziej interesujące, do których z kolei przygotowali prototypy i przetestowali z potencjalnymi użytkownikami.

 

DSC_0083

W pierwszym dniu szkolenia skupiono się na pobudzaniu kreatywności oraz poznaniu samego procesu design thinking. Następnie uczestnicy zostali podzieleni na zespoły i otrzymali wyzwanie, które odnosiło się do znalezienia możliwości wykorzystania potencjału Internetu do obsługi klientów w urzędach. Zaprezentowane zostały również narzędzia badawcze, które są możliwe do zastosowania na pierwszym etapie procesu – empatycznym odkrywaniu. Uczestnicy podzielili pomiędzy sobą zadania, które wykonali w dniu przerwy pomiędzy spotkaniami.

 

 

Drugiego dnia zebrano wszystkie spostrzeżenia z badań oraz określono problemy, które odnosiły się do postawionego wyzwania. Po uporządkowaniu wybrano zagadnienia, którymi chcą się zając poszczególne zespoły. Za pomocą narzędzia o nazwie persona przygotowano sylwetki typowych klientów, a następnie opracowane zostały mapy podróży użytkowników po dotychczasowej usłudze. Drugi dzień zakończył się burzą mózgów, podczas której poszczególne zespoły zaproponowały pomysły na rozwiązanie problemów.

DSC_0116Trzeci dzień rozpoczął się od powrotu do wypracowanych pomysłów. Zostały one jeszcze raz omówione, a w razie potrzeby dopisano nowe. Następnie przyszła pora na uporządkowanie rozklejonych karteczek i wybór obiecujących rozwiązań. W celu ich uszczegółowienia przygotowano historię użytkownika z nową usługą, która została zaprezentowana zaproszonym potencjalnym klientom. Zespoły zebrały informacje zwrotne i ewentualnie zmodyfikowały swoje pomysły. Uczestnicy mieli również okazję poznać metodę papierowego prototypowania, po czym przyszedł czas na prezentację rozwiązań. Na zakończenie każdy zespół przedstawił problem, nad którym pracował oraz storyboard – obrazkową historię kontaktu użytkownika z usługą.

 

Design thinking (myślenie projektowe) zgodnie z definicją to metoda rozwiązywania problemów. Jest to proces, który łączy w sobie kreatywność i innowacyjność, skupiając się na potrzebach przyszłych użytkowników lub klientów. Powstaje w ten sposób praktyczne rozwiązanie, które jest atrakcyjne, bo skoncentrowane na człowieku. Sam proces design thinking porządkuje w kolejnych krokach narzędzia, które można wykorzystać do stworzenia genialnych rozwiązań.

DSC_0103Wyzwanie, nad którym pracowali uczestnicy podczas warsztatów dotyczyło głownie systemu SEKAP, który jest jednym z ważniejszych projektów realizowanych w województwie śląskim. Platforma umożliwia świadczenie usług administracji publicznej dla mieszkańców i przedsiębiorców drogą elektroniczną. Na platformie SEKAP dostępnych jest ponad 650 elektronicznych usług publicznych na różnych poziomach dojrzałości. Główny problem, na którym skupiono się w trakcie warsztatów odnosił się do niewystarczającego wykorzystywania e-usług przez mieszkańców regionu. Stąd wyzwanie było dosyć trudne i wymagające, jednak uczestnicy znakomicie sobie z nim poradzili.

 

DSC_0036Warsztaty prowadził Łukasz Szczęsny, trener m.in. design thinking, grywalizacji czy Prezi, propagator kreatywnych metod pracy. Podczas trzech listopadowych wieczorów wspierał uczestników warsztatów w ŚCSI w poznaniu i przejściu przez kolejne kroki procesu design thinking.

 

 

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z nasz ofertą szkoleniową w zakresie design thinking.

 

 

Dodaj komentarz